|
Sprawdzian
Trzecioklasisty |
Test kompetencji trzecioklasisty, przygotowuje
Instytut Badań Edukacyjnych. Test składa się z jednego,
dwóch albo nawet trzech arkuszy - języka polskiego,
matematyki i przyrody.
Pierwsza z nich sprawdza umiejętność czytania ze
zrozumieniem oraz tworzenia własnego tekstu. Część
matematyczna obejmuje podstawowe zagadnienia
geometryczne, a także wymaga rozwiązania prostych zadań
rachunkowych. Część przyrodnicza sprawdza wiedzę
badawczą o świecie. W testach mogą pojawić się również
zadania specjalne, które sprawdzą, jak dzieci radzą
sobie w różnych sytuacjach.
Wynik sprawdzianu trzecioklasisty
Badanie umiejętności polonistycznych
Rok |
Liczba uczniów piszących |
|
szkoła |
województwo |
kraj |
2017 |
20 |
Umiejętności uczniów globalnie |
75,8 % |
73,05% |
72,90% |
2016 |
12 |
Wyszukiwanie informacji i wnioskowanie |
74% |
63,0% |
60% |
Analiza i interpretacja tekstów kultury –
świadomość językowa i estetyczna |
86% |
74% |
73% |
Umiejętności uczniów globalnie |
78,0% |
67% |
64% |
2015 |
17 |
Wnioskowanie |
89,4% |
84,0% |
82,2% |
Wyszukiwanie informacji |
62,4% |
71,1% |
68,1% |
Tworzenie wypowiedzi |
80,4% |
64,9% |
60,4% |
Umiejętności uczniów globalnie |
78,0% |
71,6% |
68,2% |
Badanie umiejętności matematycznych
Rok |
Liczba uczniów piszących |
|
szkoła |
województwo |
kraj |
2017 |
20 |
Umiejętności uczniów globalnie |
67,35 % |
66,30% |
65,25% |
2016 |
12 |
Sprawność rachunkowa |
76,0% |
75% |
72% |
Rozwiązywanie zadań tekstowych |
82% |
66% |
61% |
Wyobraźnia geometryczna |
72% |
56% |
52% |
Rozumowanie w arytmetyce |
78% |
68% |
63% |
Umiejętności uczniów globalnie |
77% |
68% |
64% |
2015 |
17 |
Sprawność rachunkowa |
75,0% |
65,9% |
62,5% |
Rozwiązywanie zadań tekstowych |
58,8% |
65,9% |
62,2% |
Rozważanie możliwości |
64,7% |
67,6% |
63,6% |
Dostrzeganie zależności |
52,9% |
64,2 % |
60,7% |
Wyobraźnia geometryczna |
51,0% |
59,2% |
5654,4% |
Intuicje geometryczne |
48,5% |
57,4% |
52,5% |
Obliczenia w geometrii |
55,9% |
62,6% |
58,3% |
Umiejętności uczniów globalnie |
59,9% |
63,4% |
59,4% |
Badanie umiejętności przyrodniczych
Rok |
Liczba uczniów piszących |
|
szkoła |
województwo |
kraj |
2016 |
12 |
Rozumienie i korzystanie z metody badawczej |
75% |
49% |
45% |
Posługiwanie się warsztatem badacza |
88% |
73% |
70% |
Błędne przekonania |
63% |
44% |
39% |
Wykorzystanie wiadomości i zastosowanie
umiejętności przedmiotowych |
78,0% |
71,6% |
68,2% |
Umiejętności uczniów globalnie |
77,0% |
60% |
57% |
Wynik sprawdzianu trzecioklasisty
Badanie umiejętności matematycznych
Rok |
Liczba
uczniów piszących |
|
szkoła |
województwo |
kraj |
2014 |
12 |
Sprawność rachunkowa |
78,8% |
60,2 % |
56,7% |
Rozwiązywanie zadań
tekstowych |
68,6% |
59,1% |
56,2% |
Umiejętności
uczniów globalnie |
70,8% |
59,3% |
56,3% |
2013 |
9 |
Sprawność rachunkowa |
93,8% |
71,2% |
68,1% |
Rozwiązywanie zadań
tekstowych |
78,1% |
53,2% |
56,1% |
Umiejętności
uczniów globalnie |
86,1% |
61,5% |
59,0% |
|
Diagnoza umiejętności piątoklasistów |
Diagnoza umiejętności piątoklasistów to badanie
kompetencji uczniów klas V. Sprawdziany kompetencji z
języka polskiego, przyrody i matematyki przygotowuje
Instytut Badań Edukacyjnych.
Wynik badania umiejętności matematycznych
Rok |
Liczba uczniów piszących |
|
szkoła |
województwo |
kraj |
2015 |
9 |
Sprawność rachunkowa |
37,0% |
52,1 % |
51,4% |
Modelowanie matematyczne |
66,7% |
56,4% |
55,9% |
Rozumowanie i tworzenie strategii |
51,1% |
43,6% |
43,1% |
Umiejętności uczniów globalnie |
53,1% |
48,6% |
48,0% |
2016 |
10 |
Rozumowanie i tworzenie strategii w geometrii |
45% |
44% |
40% |
Rozumowanie i tworzenie strategii w arytmetyce |
65% |
58% |
57% |
Wykorzystanie i tworzenie informacji |
53% |
55% |
53% |
Umiejętności uczniów globalnie |
54,3% |
53% |
51% |
Wynik badania umiejętności polonistycznych
Rok |
Liczba uczniów piszących |
|
szkoła |
województwo |
kraj |
2015 |
9 |
Rozumienie tekstu literackiego |
49,2% |
59,3 % |
58,5% |
Rozumienie tekstu nieliterackiego |
42,2% |
60,0% |
58,9% |
Pisanie |
47,9% |
45,6% |
43,3% |
Umiejętności uczniów globalnie |
47,1% |
50,0% |
50,7% |
2016 |
10 |
Rozumienie tekstu literackiego |
72% |
60% |
59% |
Rozumienie tekstu nieliterackiego |
78% |
68% |
65% |
Pisanie |
60% |
56% |
54% |
Umiejętności uczniów globalnie |
70% |
61% |
60% |
Wynik badania umiejętności przyrodniczych
Rok |
Liczba uczniów piszących |
|
szkoła |
województwo |
kraj |
2016 |
10 |
Rozumienie i korzystanie z metody badawczej |
34% |
40 % |
37% |
Posługiwanie się warsztatem badacza |
33% |
42% |
37% |
Błędne przekonania |
65% |
51% |
49% |
Wykorzystanie wiadomości i zastosowanie
umiejętności przedmiotowych |
59% |
66% |
64% |
Umiejętności uczniów globalnie |
46% |
52% |
49% |
|
EGZAMIN ósmoklasisty
|
Egzamin ósmoklasisty po raz pierwszy
został przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019 i jest
egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi
do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest
określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać,
dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie
pisemnej. W latach 2019–2021 ósmoklasista przystępuje do
egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
1.
języka polskiego
-
matematyki
-
języka obcego
nowożytnego.
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu
z jednego z następujących języków obcych nowożytnych:
angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego,
rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może
wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w
ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Od roku 2022 ósmoklasista przystępuje
do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
-
języka polskiego
-
matematyki
-
języka obcego
nowożytnego
-
jednego
przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów: biologia,
chemia, fizyka, geografia lub historia.
Język polski |
Rok |
Liczba piszących |
Średni wynik |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
Średni wynik |
gmina |
powiat |
województwo |
kraj |
2019 |
10 |
60% |
4 |
niżej średni |
68% |
61% |
60% |
63% |
Matematyka |
Rok |
Liczba piszących |
Średni wynik |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
Średni wynik |
gmina |
powiat |
województwo |
kraj |
2019 |
10 |
50% |
6 |
wyżej średni |
43% |
42% |
46% |
45% |
Język angielski |
Rok |
Liczba piszących |
Średni wynik |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
Średni wynik |
gmina |
powiat |
województwo |
kraj |
2019 |
10 |
74% |
8 |
bardzo wysoki |
61% |
48% |
58% |
59% |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprawdzian jest egzaminem przeprowadzanym w
szóstej klasie szkoły podstawowej. Jest on powszechny i
obowiązkowy, co oznacza, że muszą do niego przystąpić
wszyscy uczniowie. Przystąpienie do sprawdzianu jest
jednym z warunków ukończenia szkoły. Sprawdzianu nie
można nie zdać. Każdy uczeń, który ukończył szkołę
podstawową, niezależnie od wyników sprawdzianu musi być
przyjęty do gimnazjum w swoim rejonie, jeśli nie
ukończył 16 roku życia.
Uczniowie, którzy do sprawdzianu nie przystąpią w danym
roku, muszą powtórzyć ostatnią klasę szkoły podstawowej
i przystąpić do sprawdzianu w roku następnym.
Wynik sprawdzianu jest przedstawiany skalą staninową,
która odpowiada nam na pytanie jaką pozycję zajmuje
wynik osiągnięty przez ucznia czy szkołę na tle wyników
osiągniętych przez całą badaną populację.
Skala staninowa wprowadza 9 przedziałów wyników.
Nazwa
stanina |
przedziały wyników
wyrażone w % |
procent wyników
zawarty w przedziale |
1-
najniższy |
poniżej 4 |
4 |
2-
bardzo niski |
4-10 |
7 |
3-
niski |
11-22 |
12 |
4-
niżej średni |
23-39 |
17 |
5-
średni |
40-59 |
20 |
6-
wyżej średni |
60-76 |
17 |
7-
wysoki |
77-88 |
12 |
8-
bardzo wysoki |
89-95 |
7 |
9-
najwyższy |
powyżej 95 |
4 |
Od 2015 roku
sprawdzian składa się z dwóch części: •
część pierwsza – obejmuje zadania z języka
polskiego i z matematyki, • część druga – obejmuje zadania z języka
obcego nowożytnego.
Wynik sprawdzianu w klasie szóstej szkoły
podstawowej z języka polskiego
Rok |
Liczba uczniów piszących |
Wynik najwyższy |
Wynik najniższy |
Średni wynik |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
2015 |
10 |
100% |
76% |
86% |
9 |
najwyższy |
2016 |
10 |
85% |
40% |
68% |
6 |
wyżej średni |
Wynik sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej z
matematyki
Rok |
Liczba uczniów piszących |
Wynik najwyższy |
Wynik najniższy |
Średni wynik |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
2015 |
10 |
100% |
76% |
84% |
9 |
najwyższy |
2016 |
10 |
95% |
25% |
64% |
6 |
wyżej średni |
Wynik sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej z
języka angielskiego
Rok |
Liczba uczniów piszących |
Wynik najwyższy |
Wynik najniższy |
Średni wynik |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
2015 |
10 |
95% |
75% |
88% |
8 |
bardzo wysoki |
2016 |
10 |
98% |
43% |
78% |
7 |
wysoki |
Wynik sprawdzianu w klasie szóstej szkoły
podstawowej
wyrażony ogólną ilością punktów (maksymalna ilość
punktów 40)
Rok |
Liczba uczniów piszących |
Wynik najwyższy |
Wynik najniższy |
Średni wynik |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
2014 |
12 |
36 |
13 |
24,8 |
5 |
średni |
2013 |
18 |
37 |
10 |
26,6 |
7 |
wysoki |
2012 |
11 |
38 |
18 |
26,1 |
8 |
bardzo wysoki |
2011 |
11 |
35 |
13 |
25,7 |
6 |
wyżej średni |
2010 |
10 |
35 |
12 |
23,3 |
5 |
średni |
2009 |
15 |
32 |
11 |
17,13 |
2 |
bardzo niski |
2008 |
17 |
|
|
24,3 |
4 |
niżej średni |
2007 |
11 |
|
|
32,4 |
9 |
najwyższy |
2006 |
|
|
|
|
5 |
średni |
2005 |
|
|
|
|
6 |
wyżej średni |
2004 |
|
|
|
|
6 |
wyżej średni |
2003 |
|
|
|
|
4 |
niżej średni |
|
Egzamin Gimnazjalny |
Egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest w
trzeciej klasie gimnazjum. Jest on powszechny i
obowiązkowy, co oznacza, że musi przystąpić do niego
każdy uczeń kończący szkołę. Przystąpienie do
egzaminu jest bowiem jednym z warunków ukończenia
gimnazjum. Jeżeli jakiś uczeń nie przystąpi do
egzaminu gimnazjalnego w danym roku, musi powtórzyć
ostatnią klasę gimnazjum i przystąpić do niego w roku
następnym.
Wynik egzaminu uzyskany na egzaminie gimnazjalnym nie ma
wpływu na ukończenie szkoły. Wynik egzaminu
gimnazjalnego jest jednak brany pod uwagę przez szkoły
ponadgimnazjalne przy przyjmowaniu uczniów do tych
szkół.
Egzamin gimnazjalny składa się z trzech części
i obejmuje:
1) w części pierwszej - humanistycznej -
wiadomości i umiejętności z zakresu języka polskiego
oraz z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie;
2) w części drugiej - matematyczno-przyrodniczej
- wiadomości i umiejętności z zakresu matematyki oraz z
zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, geografii,
fizyki i chemii;
3) w części trzeciej - wiadomości i umiejętności
z zakresu języka obcego nowożytnego sprawdzane na
poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym.
|
Część humanistyczna |
Rok |
Liczba piszących |
Język polski |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
Historia i wiedza o społeczeństwie |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
2012 |
12 |
71,9 % |
7 |
wysoki |
61,1 |
5 |
średni |
2013 |
11 |
48,3% |
2 |
bardzo niski |
51,8% |
3 |
niski |
2014 |
7 |
65,6 % |
5 |
średni |
53,5 % |
3 |
niski |
2015 |
9 |
70% |
8 |
bardzo wysoki |
70% |
7 |
wysoki |
2016 |
19 |
70% |
6 |
wyżej średni |
56% |
6 |
średni |
2017 |
9 |
79% |
8 |
bardzo wysoki |
63% |
6 |
średni |
2018 |
10 |
78% |
8 |
bardzo wysoki |
68% |
8 |
bardzo wysoki |
2019 |
8 |
55% |
3 |
niski |
52% |
3 |
niski |
Część matematyczno - przyrodnicza |
Rok |
Liczba piszących |
Matematyka |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
Przedmioty przyrodnicze |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
2012 |
12 |
49,2 |
6 |
wyżej średni |
53,5 |
7 |
wysoki |
2013 |
11 |
37% |
3 |
niski |
50% |
3 |
niski |
2014 |
7 |
35,7 % |
3 |
niski |
50,6 % |
5 |
średni |
2015 |
9 |
51% |
6 |
wyżej średni |
56% |
7 |
wysoki |
2016 |
19 |
49% |
6 |
wyżej średni |
54% |
6 |
wyżej średni |
2017 |
9 |
54% |
7 |
wysoki |
54% |
6 |
wyżej średni |
2018 |
10 |
64% |
8 |
bardzo wysoki |
67% |
8 |
bardzo wysoki |
2019 |
8 |
25% |
2 |
bardzo niski |
40% |
3 |
niski |
Język angielski |
Rok |
Liczba piszących |
Poziom podstawowy |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
Liczba piszących |
Poziom rozszerzony |
2012 |
6 |
72,9 |
7 |
wysoki |
6 |
57,1 |
2013 |
6 |
54,2 |
4 |
niżej średni |
5 |
29,0 |
2014 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
2015 |
9 |
76% |
7 |
wysoki |
9 |
53% |
2016 |
9 |
79% |
7 |
wysoki |
9 |
71% |
2017 |
7 |
69% |
6 |
wyżej średni |
7 |
49% |
2018 |
9 |
75% |
6 |
wyżej średni |
9 |
61% |
2019 |
6 |
73% |
6 |
wyżej średni |
6 |
55% |
Język niemiecki |
Rok |
Liczba piszących |
Poziom podstawowy |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
Poziom rozszerzony |
Stanin wyniku |
Opis wyniku |
2012 |
6 |
55,8 |
5 |
średni |
0 |
|
|
2013 |
5 |
42,5 |
3 |
niski |
0 |
|
|
2014 |
7 |
52,5% |
5 |
średni |
0 |
|
|
2015 |
0 |
0 |
|
|
0 |
|
|
2016 |
10 |
53% |
5 |
średni |
|
|
|
2017 |
2 |
54% |
|
|
|
|
|
2018 |
1 |
70% |
|
|
|
|
|
|