Test kompetencji trzecioklasisty, przygotowuje
Instytut Badań Edukacyjnych. Test składa się z jednego,
dwóch albo nawet trzech arkuszy - języka polskiego,
matematyki i przyrody.
Pierwsza z nich sprawdza umiejętność czytania ze
zrozumieniem oraz tworzenia własnego tekstu. Część
matematyczna obejmuje podstawowe zagadnienia
geometryczne, a także wymaga rozwiązania prostych zadań
rachunkowych. Część przyrodnicza sprawdza wiedzę
badawczą o świecie. W testach mogą pojawić się również
zadania specjalne, które sprawdzą, jak dzieci radzą
sobie w różnych sytuacjach.
Wynik sprawdzianu trzecioklasisty
Badanie umiejętności polonistycznych
Rok
Liczba uczniów piszących
szkoła
województwo
kraj
2015
17
Wnioskowanie
89,4%
84,0%
82,2%
Wyszukiwanie informacji
62,4%
71,1%
68,1%
Tworzenie wypowiedzi
80,4%
64,9%
60,4%
Umiejętności uczniów globalnie
78,0%
71,6%
68,2%
2016
12
Wyszukiwanie informacji i wnioskowanie
74%
63,0%
60%
Analiza i interpretacja tekstów kultury –
świadomość językowa i estetyczna
86%
74%
73%
Umiejętności uczniów globalnie
78,0%
67%
64%
Badanie umiejętności matematycznych
Rok
Liczba uczniów piszących
szkoła
województwo
kraj
2015
17
Sprawność rachunkowa
75,0%
65,9%
62,5%
Rozwiązywanie zadań tekstowych
58,8%
65,9%
62,2%
Rozważanie możliwości
64,7%
67,6%
63,6%
Dostrzeganie zależności
52,9%
64,2 %
60,7%
Wyobraźnia geometryczna
51,0%
59,2%
5654,4%
Intuicje geometryczne
48,5%
57,4%
52,5%
Obliczenia w geometrii
55,9%
62,6%
58,3%
Umiejętności uczniów globalnie
59,9%
63,4%
59,4%
2016
12
Sprawność rachunkowa
76,0%
75%
72%
Rozwiązywanie zadań tekstowych
82%
66%
61%
Wyobraźnia geometryczna
72%
56%
52%
Rozumowanie w arytmetyce
78%
68%
63%
Umiejętności uczniów globalnie
77%
68%
64%
Badanie umiejętności przyrodniczych
Rok
Liczba uczniów piszących
szkoła
województwo
kraj
2016
12
Rozumienie i korzystanie z metody badawczej
75%
49%
45%
Posługiwanie się warsztatem badacza
88%
73%
70%
Błędne przekonania
63%
44%
39%
Wykorzystanie wiadomości i zastosowanie
umiejętności przedmiotowych
78,0%
71,6%
68,2%
Umiejętności uczniów globalnie
77,0%
60%
57%
Wynik sprawdzianu trzecioklasisty
Badanie umiejętności matematycznych
Rok
Liczba
uczniów piszących
szkoła
województwo
kraj
2014
12
Sprawność rachunkowa
78,8%
60,2 %
56,7%
Rozwiązywanie zadań
tekstowych
68,6%
59,1%
56,2%
Umiejętności
uczniów globalnie
70,8%
59,3%
56,3%
2013
9
Sprawność rachunkowa
93,8%
71,2%
68,1%
Rozwiązywanie zadań
tekstowych
78,1%
53,2%
56,1%
Umiejętności
uczniów globalnie
86,1%
61,5%
59,0%
Diagnoza umiejętności piątoklasistów
Diagnoza umiejętności piątoklasistów to badanie
kompetencji uczniów klas V. Sprawdziany kompetencji z
języka polskiego, przyrody i matematyki przygotowuje
Instytut Badań Edukacyjnych.
Wykorzystanie wiadomości i zastosowanie
umiejętności przedmiotowych
59%
66%
64%
Umiejętności uczniów globalnie
46%
52%
49%
SPRAWDZIAN
Sprawdzian jest egzaminem przeprowadzanym w
szóstej klasie szkoły podstawowej. Jest on powszechny i
obowiązkowy, co oznacza, że muszą do niego przystąpić
wszyscy uczniowie. Przystąpienie do sprawdzianu jest
jednym z warunków ukończenia szkoły. Sprawdzianu nie
można nie zdać. Każdy uczeń, który ukończył szkołę
podstawową, niezależnie od wyników sprawdzianu musi być
przyjęty do gimnazjum w swoim rejonie, jeśli nie
ukończył 16 roku życia.
Uczniowie, którzy do sprawdzianu nie przystąpią w danym
roku, muszą powtórzyć ostatnią klasę szkoły podstawowej
i przystąpić do sprawdzianu w roku następnym. Wynik sprawdzianu jest przedstawiany skalą staninową,
która odpowiada nam na pytanie jaką pozycję zajmuje
wynik osiągnięty przez ucznia czy szkołę na tle wyników
osiągniętych przez całą badaną populację.
Skala staninowa wprowadza 9 przedziałów wyników.
Nazwa
stanina
przedziały wyników
wyrażone w %
procent wyników
zawarty w przedziale
1-
najniższy
poniżej 4
4
2-
bardzo niski
4-10
7
3-
niski
11-22
12
4-
niżej średni
23-39
17
5-
średni
40-59
20
6-
wyżej średni
60-76
17
7-
wysoki
77-88
12
8-
bardzo wysoki
89-95
7
9-
najwyższy
powyżej 95
4
Od 2015 roku
sprawdzian składa się z dwóch części: •
część pierwsza – obejmuje zadania z języka
polskiego i z matematyki, • część druga – obejmuje zadania z języka
obcego nowożytnego.
Wynik sprawdzianu w klasie szóstej szkoły
podstawowej z języka polskiego
Rok
Liczba uczniów piszących
Wynik najwyższy
Wynik najniższy
Średni wynik
Stanin wyniku
Opis wyniku
2015
10
100%
76%
86%
9
najwyższy
2016
10
85%
40%
68%
6
wyżej średni
Wynik sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej z
matematyki
Rok
Liczba uczniów piszących
Wynik najwyższy
Wynik najniższy
Średni wynik
Stanin wyniku
Opis wyniku
2015
10
100%
76%
84%
9
najwyższy
2016
10
95%
25%
64%
6
wyżej średni
Wynik sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej z
języka angielskiego
Rok
Liczba uczniów piszących
Wynik najwyższy
Wynik najniższy
Średni wynik
Stanin wyniku
Opis wyniku
2015
10
95%
75%
88%
8
bardzo wysoki
2016
10
98%
43%
78%
7
wysoki
Wynik sprawdzianu w klasie szóstej szkoły
podstawowej
wyrażony ogólną ilością punktów (maksymalna ilość
punktów 40)
Rok
Liczba uczniów piszących
Wynik najwyższy
Wynik najniższy
Średni wynik
Stanin wyniku
Opis wyniku
2014
12
36
13
24,8
5
średni
2013
18
37
10
26,6
7
wysoki
2012
11
38
18
26,1
8
bardzo wysoki
2011
11
35
13
25,7
6
wyżej średni
2010
10
35
12
23,3
5
średni
2009
15
32
11
17,13
2
bardzo niski
2008
17
24,3
4
niżej średni
2007
11
32,4
9
najwyższy
2006
5
średni
2005
6
wyżej średni
2004
6
wyżej średni
2003
4
niżej średni
Egzamin Gimnazjalny
Egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest w
trzeciej klasie gimnazjum. Jest on powszechny i
obowiązkowy, co oznacza, że musi przystąpić do niego
każdy uczeń kończący szkołę. Przystąpienie do
egzaminu jest bowiem jednym z warunków ukończenia
gimnazjum. Jeżeli jakiś uczeń nie przystąpi do
egzaminu gimnazjalnego w danym roku, musi powtórzyć
ostatnią klasę gimnazjum i przystąpić do niego w roku
następnym.
Wynik egzaminu uzyskany na egzaminie gimnazjalnym nie ma
wpływu na ukończenie szkoły. Wynik egzaminu
gimnazjalnego jest jednak brany pod uwagę przez szkoły
ponadgimnazjalne przy przyjmowaniu uczniów do tych
szkół.
Egzamin gimnazjalny składa się z trzech części
i obejmuje:
1) w części pierwszej - humanistycznej -
wiadomości i umiejętności z zakresu języka polskiego
oraz z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie;
2) w części drugiej - matematyczno-przyrodniczej
- wiadomości i umiejętności z zakresu matematyki oraz z
zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, geografii,
fizyki i chemii;
3) w części trzeciej - wiadomości i umiejętności
z zakresu języka obcego nowożytnego sprawdzane na
poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym.
Wynik egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum
wyrażony ogólną ilością punktów (maksymalna ilość
punktów 40)